PÅL GULBRANDSEN

 

pal.jpg

GŁÓWNY PRELEGENT

 

Pål Gulbrandsen jest profesorem skupiający się nad badaniami usług zdrowotnych na Uniwersytecie w Oslo oraz w Szpitalu Uniwersyteckim Akershus. Jest lekarzem specjalizującym się w zdrowiu publicznym i medycynie ogólnej. Opublikował ponad 130 artykułów naukowych obejmujących szeroki zakres tematów w wysoko punktowanych czasopismach. Jego główne zainteresowania to komunikacja i relacje lekarz-pacjent, medyczne i wspólne podejmowanie decyzji oraz wzajemne oddziaływanie między życiem pacjenta, objawami, chorobą i radzeniem sobie z nią.

Pracuje interdyscyplinarnie, współpracując z lekarzami, innymi pracownikami służby zdrowia, lingwistami, psychologami i pracownikami socjalnymi. Szeroko popularyzuje wyniki badań. W 2021 roku otrzymał nagrodę EACH International Association for Communication in Healthcare Teaching Award za swój wkład w nauczanie. Uzyskał finansowanie i kierował kilkoma dużymi projektami badawczymi, w tym badaniami RCT, ankietami i badaniami jakościowymi. Wygłaszał gościnne wykłady zagraniczne oraz brał udział w ważnych konferencjach, a jego praca odegrała kluczową rolę w dużej reformie szkolenia specjalistycznego w Norwegii.

Osiągnięcia

  • 2020 – Nagroda EACH International Association on Communication in Healthcare Teaching Award
  • Kierownik ośmiu dużych projektów badawczych, w tym badań RCT, ankiet i badań jakościowych
  • Ponad 190 publikacji w bazie PubMed, w tym 135 autorskich artykułów, pozostałe to artykuły redakcyjne i komentarze
  • Ponad 8000 cytowań, w tym 4000 od 2020 roku, indeks H = 45
  • Autor dwóch książek w języku norweskim, podręcznika o komunikacji klinicznej („Tailored Talks”, 2014, 2. wydanie 2019) oraz redaktor książki o wstydzie w medycynie („Shame in the Medical Room”, 2006). Ponadto autor rozdziałów w książkach i esejów.
  • Wystąpienia na międzynarodowych konferencjach, m.in.:
    • International Forum on Quality and Safety (Paryż, 2014)
    • World Cancer Congress (Paryż, 2015)
    • International Conference on Communication in Healthcare (Baltimore, 2017)
    • European Society for Radiotherapy and Oncology (Wiedeń, 2020)
  • Wykłady akademickie na 10 uniwersytetach w różnych krajach, prowadzenie lub udział w ponad 10 międzynarodowych warsztatach, ponad 500 prezentacji dla różnych odbiorców (głównie pracowników służby zdrowia, środowiska akademickiego i osób niezwiązanych z medycyną).
 

 

ELIZABETH RIDER

 

Elizabeth_Rider_MSW_MD-rtsm.jpg

Dr Elizabeth A. Rider jest pediatrą i edukatorką medyczną, liderką projektu Transforming Healthcare Relationships oraz założycielką i dyrektorką programów stypendialnych dla wykładowców w zakresie humanizmu, profesjonalizmu i przywództwa interdyscyplinarnego w Boston Children's Hospital / Harvard Medical School. W latach 2007-2020 pełniła funkcję dyrektorki programów akademickich w dawnym Instytucie Profesjonalizmu i Praktyki Etycznej oraz przez 15 lat kierowała międzynarodowym kursem „Trudne rozmowy w opiece zdrowotnej”.

Dr Rider jest członkiem wydziału Harvard Medical School oraz Harvard Macy Institute w Bostonie (Massachusetts, USA). Uzyskała tytuł doktora nauk medycznych na Harvard Medical School, tytuł magistra pracy socjalnej (MSW) w Smith College, odbyła rezydenturę pediatryczną w Boston Children's Hospital oraz stypendium w zakresie ogólnej pediatrii akademickiej w Massachusetts General Hospital. W swojej pracy łączy doświadczenie lekarza oraz byłej terapeutki dzieci i rodzin, co wzbogaca jej działalność przywódczą, dydaktyczną i badawczą.

Dr Rider jest starszym członkiem National Academies of Practice (USA), gdzie pełniła różne funkcje kierownicze, w tym przewodniczącej Akademii Medycyny oraz wiceprezes ds. partnerstw i sieci współpracy. Jest współzałożycielką Międzynarodowego Konsorcjum ds. Komunikacji w Opiece Zdrowotnej (IC4CH) oraz liderką inicjatywy Międzynarodowej Karty Podstawowych Wartości w Opiece Zdrowotnej – interdyscyplinarnego przedsięwzięcia mającego na celu przywrócenie uwagi na fundamentalne wartości i umiejętności komunikacyjne w ochronie zdrowia.

Dr Rider jest uznawana na arenie międzynarodowej za swoją działalność i była zapraszana jako prelegentka oraz konsultantka w 10 krajach. Jej aktualne zainteresowania akademickie i badawcze obejmują naukę relacyjną, wartości, umiejętności komunikacyjne, profesjonalizm oraz rozwój programów medycznych i interdyscyplinarnych. Prowadzi również wieloośrodkowe badania nad czynnikami wspierającymi i utrudniającymi praktykę oraz edukację humanistyczną, a także nad przywództwem humanistycznym i zmianą kultury organizacyjnej w celu przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu i poprawy dobrostanu pracowników ochrony zdrowia.

Dr Rider jest redaktor naczelną czasopisma Patient Education and Counseling oraz główną autorką książki A Practical Guide to Teaching and Assessing the ACGME Core Competencies (wydania z 2007 i 2010 roku).

 


 

AGNES KUNA

 KunaAgnes_foto.jpg

 

Ágnes Kuna jest adiunktem i kierownikiem Katedry Lingwistyki Stosowanej i Fonetyki na Uniwersytecie Loránda Eötvösa, a także założycielką i przewodniczącą grupy badawczej MediLing. Jej główne zainteresowania badawcze koncentrują się na językoznawczym badaniu interakcji między lekarzem a pacjentem oraz historycznym rozwoju języka medycznego. Jest również członkiem międzynarodowego projektu badawczego poświęconego analizie narracji konfliktowych wśród pracowników ochrony zdrowia. Ponadto należy do grupy badawczej Next Generation Partnership Research Network na Uniwersytecie w Hamburgu (temat projektu: Sprawczość w wielojęzycznej opiece zdrowotnej). W 2024 roku opublikowała dwie monografie dotyczące komunikacji lekarz–pacjent oraz historii rozwoju recept medycznych. 

 


 

GORDANA DEDIĆ

 

Prof dr Gordana Dedic.JPG 

Gordana Dedić jest neuropsychiatrą, specjalistką w zakresie psychoterapii oraz emerytowaną profesor zwyczajną Wojskowej Akademii Medycznej w Belgradzie. Ukończyła studia medyczne (1982) oraz studia magisterskie (1989) na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu w Belgradzie. Specjalizację z neuropsychiatrii zdobyła na Wojskowej Akademii Medycznej (1991), gdzie również obroniła doktorat (1998). Jako specjalistka neuropsychiatrii ukończyła studia podyplomowe (specjalizację) z psychoterapii (2008) na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu w Belgradzie oraz dodatkowe szkolenia z psychoterapii psychoanalitycznej (posiada krajowy i europejski certyfikat psychoterapii).

Obecnie prof. Dedić nadal przyczynia się do rozwoju psychiatrii i psychoterapii, prowadząc zajęcia w Centrum Studiów Psychoterapeutycznych w Belgradzie oraz pracując jako psychiatra i psychoterapeutka w prywatnej praktyce.

W trakcie swojej kariery pełniła wiele ważnych funkcji, w tym kierowała Oddziałem Dziennego Pobytu w Klinice Psychiatrii Wojskowej Akademii Medycznej.

Była profesorem na Wydziale Lekarskim Wojskowej Akademii Medycznej Uniwersytetu Obrony w Belgradzie, gdzie wykładała psychiatrię, etykę w medycynie oraz umiejętności komunikacyjne na studiach zintegrowanych i doktoranckich, a także prowadziła zajęcia na kierunku psychoterapia w ramach studiów magisterskich na Wydziale Studiów Prawnych i Biznesowych w Nowym Sadzie.

Obecnie pełni funkcję wiceprezes Serbskiej Królewskiej Akademii Nauk Innowacyjnych (SKAIN) oraz wiceprezes Stowarzyszenia Psychoterapeutów w Serbii.

Profesor Gordana Dedić jest autorką ponad 170 prac naukowych i zawodowych oraz dziesięciu książek. Do jej najnowszych publikacji należą: Etyka w medycynie (2015), Samobójstwo w środowisku wojskowym (2015), Umiejętności komunikacyjne w medycynie (2019) oraz Etyka w psychoterapii (2024).

 


 

SARKA TOMOVA

 

TOMOVA.png

 

Sarka Tomova ukończyła studia z zakresu pedagogiki – pielęgniarstwa na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Karola. Brała udział w inicjatywach szkoleniowych dotyczących edukacji pracowników ochrony zdrowia. Od 20 lat jest zatrudniona na II Wydziale Lekarskim Uniwersytetu Karola, gdzie przyczynia się do kształcenia studentów medycyny, szczególnie w zakresie komunikacji. Kolejnym kluczowym aspektem jej pracy jest szkolenie lekarzy w zakresie skutecznego i efektywnego nauczania. Zadanie to stanowi główne osiągnięcie Centrum Kompetencji Komunikacyjnych i Pedagogicznych przy II Wydziale Lekarskim, gdzie pełni funkcję kierownika. Zasiada w radzie ds. pedagogiki, grupie doradczej rektora Uniwersytetu Karola, a także współpracuje z uczelniami w całej Republice Czeskiej i na Słowacji.

 


 

NATALIYA HALIYASH

 

N.Haliyash.jpg

Dr Nataliya Haliyash jest adiunktem w Katedrze Pediatrii nr 2 w Narodowym Uniwersytecie Medycznym im. I. Horbaczewskiego w Tarnopolu oraz lekarzem wizytującym w Tarnopolskim Regionalnym Szpitalu Pediatrycznym. Posiada ponad 22 lata doświadczenia medycznego oraz 20 lat doświadczenia akademickiego. Specjalizuje się w pediatrii, immunologii pediatrycznej oraz chorobach zakaźnych. Posiada najwyższą kategorię medyczną w dziedzinie pediatrii i aktywnie angażuje się zarówno w praktykę kliniczną, jak i edukację medyczną.

Dr Haliyash uczestniczyła w licznych międzynarodowych programach szkoleniowych, w tym w specjalistycznych kursach z zakresu pulmonologii pediatrycznej, immunologii oraz edukacji medycznej w: Polsce, Austrii, Kanadzie i Holandii. Jest doświadczonym instruktorem w zakresie symulacyjnych szkoleń medycznych, a także uzyskała certyfikaty w renomowanych instytucjach, w tym na Uniwersytecie McEwan (Kanada) oraz Państwowym Uniwersytecie Medycznym i Farmaceutycznym w Mołdawii.

Dr Haliyash jest zaangażowaną ekspertką w dziedzinie komunikacji medycznej, odgrywając kluczową rolę w kształtowaniu szkoleń z komunikacji dla przyszłych pracowników ochrony zdrowia. Jest współautorką podręcznika „Umiejętności komunikacyjne w medycynie” (Tarnopol: TNMU, 2021), który stanowi podstawowe źródło wiedzy dla studentów medycyny i specjalistów. Dostrzegając kluczowe znaczenie skutecznej komunikacji w praktyce klinicznej, opracowała kurs „Umiejętności komunikacyjne w medycynie” na Narodowym Uniwersytecie Medycznym w Tarnopolu (TNMU), zapewniając studentom usystematyzowane szkolenie w zakresie komunikacji zorientowanej na pacjenta, empatii i interakcji opartych na profesjonalizmie.

Poza tworzeniem programów nauczania dr Haliyash kierowała projektem „Perspektywa studentów w projektowaniu zaawansowanego programu nauczania komunikacji medycznej”, którego celem była ocena i doskonalenie kompetencji komunikacyjnych wśród studentów medycyny. Dzięki analizie opartej na badaniach naukowych badała oczekiwania studentów, ich doświadczenia edukacyjne oraz samoocenę umiejętności komunikacyjnych. Jej praca podkreśla konieczność integracji kompleksowego szkolenia z zakresu komunikacji w edukacji medycznej, wzmacniając znaczenie dialogu między lekarzem a pacjentem w zapewnianiu wysokiej jakości opieki zdrowotnej.

 


 

CODRUTA POPESCU

 

codruta_popescu.jpg

Prof. Codruța Alina Popescu, Ph.D., jest ekspertem w dziedzinie komunikacji medycznej, bioetyki oraz psychologii klinicznej. Swoją karierę rozpoczęła jako psycholog kliniczny w psychiatrii, gdzie specjalizowała się w ocenach poznawczych i osobowościowych, zdobywając bezpośrednie doświadczenie w pracy z pacjentami w środowisku zdrowia psychicznego. Ta wczesna działalność stanowiła fundament dla jej trwałego zainteresowania komunikacją w opiece zdrowotnej, szczególnie w kontekstach wymagających dużej wrażliwości emocjonalnej i podejmowania kluczowych decyzji.

Obecnie jest profesorem na Uniwersytecie Medycyny i Farmacji „Iuliu Hațieganu” w Kluż-Napoce w Rumunii, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu komunikacji medycznej i bioetyki. W swojej pracy dydaktycznej łączy zasady psychologiczne z zagadnieniami etycznymi, aby usprawnić interakcje między pacjentami a personelem medycznym. Jej badania koncentrują się na skutecznych strategiach komunikacji w opiece zdrowotnej, szczególnie w trudnych emocjonalnie sytuacjach, takich jak przekazywanie złych wiadomości, zarządzanie stresem pacjenta oraz wspieranie pracowników ochrony zdrowia w środowiskach o wysokim poziomie stresu. Odegrała kluczową rolę w tworzeniu programów szkoleniowych opartych na symulacjach, w tym immersyjnych środowisk edukacyjnych 360, zaprojektowanych w celu doskonalenia umiejętności komunikacyjnych w edukacji medycznej, ze szczególnym uwzględnieniem pediatrii.

Oprócz roli akademickiej, prof. Popescu pełni funkcję dyrektora Uniwersyteckiego Centrum Doradztwa, gdzie nadzoruje inicjatywy mające na celu poprawę komunikacji w sytuacjach kryzysowych oraz wspieranie dobrostanu psychicznego studentów. Jej badania obejmują również analizę czynników wpływających na zdrowie psychiczne studentów i ich wyniki w nauce, ze szczególnym uwzględnieniem budowania odporności psychicznej i systemów wsparcia w edukacji medycznej.

Kolejnym istotnym obszarem jej badań jest migracja pracowników ochrony zdrowia, w tym analiza jej wpływu na edukację medyczną, rozmieszczenie siły roboczej oraz opiekę nad pacjentami. Prof. Popescu brała udział w badaniach oceniających wyzwania i aspekty etyczne związane z mobilnością pracowników medycznych w różnych systemach opieki zdrowotnej.

Prof. Popescu aktywnie uczestniczy w międzynarodowych i krajowych projektach badawczych, współpracując przy inicjatywach dotyczących komunikacji zorientowanej na pacjenta, symulacji w opiece zdrowotnej, pracy zespołowej w ujęciu interdyscyplinarnym oraz dynamiki rynku pracy w medycynie. Dzięki programom finansowanym ze środków europejskich pracowała nad nowatorskimi metodami nauczania w edukacji medycznej, dbając o to, aby przyszli profesjonaliści w ochronie zdrowia byli wyposażeni w niezbędne umiejętności do skutecznej i komunikacji opartej na etyce.

 


 

MARIJA PETEK ŠTER

 

_R4A1346.jpg

Marija Petek Šter, profesor, Wydział Lekarski, Uniwersytet Lublański, specjalizacja w medycynie rodzinnej. Ukończyła Wydział Lekarski Uniwersytetu Lublańskiego w 1995 roku. Tytuł magistra uzyskała w 2002 roku, a stopień doktora w 2015 roku na Uniwersytecie Lublańskim. Pracowała w Centrum Medycznym Zdravje oraz na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu Lublańskiego. Od 2022 roku pełni funkcję kierownika Katedry Medycyny Rodzinnej.

Jej głównym obszarem zainteresowań jest medycyna rodzinna, ze szczególnym uwzględnieniem chorób układu sercowo-naczyniowego oraz edukacji. W ostatnich latach zaangażowana była w nauczanie wczesnego kontaktu z pacjentem, a także prowadzi obowiązkowy przedmiot Komunikacja dla studentów pierwszego roku medycyny. Jest krajową koordynatorką specjalizacji z medycyny rodzinnej oraz wicekoordynatorką studiów doktoranckich z zakresu zdrowia publicznego na Uniwersytecie Lublańskim.

Kierowała wieloma krajowymi i międzynarodowymi projektami badawczymi i aplikacyjnymi. Jest autorką ponad 100 artykułów opublikowanych w krajowych i międzynarodowych czasopismach.

 


 

VLADIMIRS VOICEHOVSKIS

 

image001.jpg

Profesor nadzwyczajny Katedry Chorób Wewnętrznych, Kierownik wykładowców Medycyny Wojskowej na wydziale lekarskim w Riga Stradins University (RSU), Dr med. Vladimirs Voicehovskis uzyskał dyplom lekarza w 1985 roku (RSU). Pracował jako chirurg szczękowo-twarzowy, a następnie specjalizował się w toksykologii klinicznej, anestezjologii i reanimatologii.

Od lat 2000. zgłębia biochemię stresu i PTSD, ukończył studia z zakresu psychopatologii klinicznej, psychiatrii i psychofarmakologii oraz psychoterapii psychodynamicznej. Stopień doktora nauk medycznych uzyskał na podstawie rozprawy „Ocena i korekta parametrów stresu oksydacyjnego w PTSD za pomocą antyoksydantów w kontyngencie operacji międzynarodowych”.

Specjalizował się także w komunikacji medycznej (kursy w Royal College of Surgeons w Irlandii oraz na Uniwersytecie w Cambridge). Autor i opiekun kursu „Komunikacja medyczna” od 2013 roku.

Zainteresowania naukowe:

  • Detoksykacja pozaustrojowa
  • Stres oksydacyjny
  • Starzenie naczyń krwionośnych
  • Medycyna wojskowa
  • Stres i PTSD
  • Komunikacja medyczna
  • Jakość życia

Autor ponad 160 publikacji naukowych, posiada 10 międzynarodowych i łotewskich patentów. Aktywnie uczestniczy w organizacji międzynarodowych kongresów naukowych oraz projektów ESF i ERAF. Ekspert Rady Naukowej Łotwy w dziedzinie medycyny. Członek Senatu RSU.

Członkostwo w organizacjach:

  • IATSIC (International Association for Trauma Surgery and Intensive Care)
  • EACH (European Association for Communication in Healthcare)
  • IMTA (International Medical Translators Association)
  • Współzałożyciel ESCAN (European Stress and Anxiety Network)
  • Członek honorowy Corps! Fraternitas Arctica

Odznaczenia: Laureat odznaczeń państwowych Republiki Łotewskiej, Gwardii Narodowej oraz Stowarzyszenia Oficerów Łotewskich.

 


 

ILINA DOYKOVA

 

670222_1 (2).jpg

Ilina Doykova pracuje głównie na styku dyskursu akademickiego i lingwistyki korpusowej, koncentrując się na języku angielskim i bułgarskim w kontekstach specjalistycznych. Oprócz specjalizacji w nauczaniu angielskiego i bułgarskiego dla pracowników służby zdrowia, jej zainteresowania badawcze obejmują język angielski medyczny (EAP) oraz nauczanie wspomagane technologią.

Ilina Doykova studiowała filologię angielską i bułgarską na Uniwersytecie Wielkotyrnowskim oraz język bułgarski jako język obcy na Uniwersytecie Sofijskim w Bułgarii. Posiada stopień doktora w dziedzinie językoznawstwa (języki germańskie) i obecnie pracuje jako profesor nadzwyczajny języka angielskiego w medycynie. Pełni również funkcję kierownika Katedry Języków Obcych, Komunikacji i Sportu na Uniwersytecie Medycznym w Warnie.

Przed dołączeniem do Uniwersytetu Medycznego w Warnie Ilina Doykova pracowała na Uniwersytecie Zarządzania w Warnie jako dyrektor akademicki, a także na wydziałach anglistyki Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Hamburgu (Niemcy) oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Warnie (Bułgaria), gdzie prowadziła zajęcia z języka angielskiego zawodowego.

Posiada bogate doświadczenie w nauczaniu zarówno w trybie stacjonarnym, jak i online. W ciągu ostatnich dziesięciu lat koncentrowała się na prowadzeniu kursów z zakresu nauczania języka angielskiego dla pracowników służby zdrowia (EMP). Na Uniwersytecie Medycznym w Warnie kierowała i współtworzyła następujące moduły dydaktyczne:

  • Angielski w medycynie
  • Angielski w stomatologii
  • Angielski w farmacji
  • Angielski w badaniach naukowych
  • Angielski dla optometrystów
  • Angielski dla kosmetologów

Jest członkiem nagradzanego zespołu projektowego „HELP - Healthcare English Language Programme” (projekt HELP 2), finansowanego przez Unię Europejską, a także autorką czterech podręczników ESP (English for Specific Purposes).

Indywidualny identyfikator naukowy:

ORCID: 0000-0002-7086-5400

 


 

ALBENA DOBREVA

 

AlbenaDobreva.jpg

 

Kierownik Katedry Języków Słowiańskich i Komunikacji

 Zajmowane stanowiska / Doświadczenie zawodowe

  • 2016-2017: Kierownik Katedry „Język bułgarski jako język obcy”
  • 2016-2017: Kierownik projektu w Katedrze Języków Obcych, Komunikacji i Sportu
  • 2009-2022: Koordynator, twórca testów i egzaminator języka bułgarskiego dla Europejskiego Konsorcjum ds. Certyfikacji Znajomości Języków Nowożytnych – ECL, Pecz, Węgry
  • 2018: Profesor nadzwyczajny (zarejestrowany w NACID – Narodowym Centrum Informacji i Dokumentacji (NACID)), 2.1. Filologia, Dyplom nr 0177/21.05.2018
  • 2014: Doktor nauk filologicznych, starszy wykładowca języka bułgarskiego jako języka obcego, języka bułgarskiego medycznego zawodowego, współczesnego języka bułgarskiego oraz umiejętności komunikacyjnych

Udział w projektach

  • Międzynarodowy projekt „Interkulturowa komunikacja medyczna w Europie IMED-KOMM-EU” – 01.10.2012 – 01.09.2014
  • Zwiększenie kompetencji komunikacyjnych studentów medycyny, stomatologii, farmacji, zarządzania ochroną zdrowia i opieki zdrowotnej poprzez optymalizację i tworzenie nowych programów nauczania w zakresie komunikacji w ochronie zdrowia oraz specjalistycznego języka obcego, dostosowanych do aktualnych potrzeb szpitali i innych instytucji medycznych oraz wymagań nowoczesnego środowiska informacyjnego, 2013 - 2014, projekt nr BG051PO001-3.1.07-0061 w ramach Programu Operacyjnego „Rozwój Zasobów Ludzkich”
  • Stworzenie nowoczesnego systemu rozwoju kariery wykładowców na Uniwersytecie Medycznym „Prof. Dr. Paraskev Stoyanov” – Warna, 2013-2014, projekt nr BG051PO001-3.1.09-0013

ORCID: 0000-0002-0769-7918


 

ZOI TSIMTSIOU

 

Zoi_Tsimtsiou_.jpg

Zoi Tsimtsiou jest profesorem nadzwyczajnym higieny, medycyny społecznej i prewencyjnej oraz dyrektorem programu studiów magisterskich „Medycyna społeczno-prewencyjna i jakość w opiece zdrowotnej” w Szkole Medycznej Uniwersytetu Arystotelesa w Salonikach (AUTh) w Grecji.

Jest specjalistką w zakresie medycyny ogólnej/rodzinnej oraz zdrowia publicznego i medycyny społecznej, z wieloletnim doświadczeniem klinicznym w podstawowej opiece zdrowotnej. Posiada tytuł magistra biotechnologii medycznej oraz stopień doktora z zakresu opieki skoncentrowanej na pacjencie, uzyskany w Szkole Medycznej AUTh. Była także stypendystką podoktorancką w Katedrze Medycyny Rodzinnej i Opieki Podstawowej w Szkole Medycznej King's College London (KCL).

Jest członkiem tEACH Assessment Group (podkomisji dydaktycznej Międzynarodowego Stowarzyszenia ds. Komunikacji w Opiece Zdrowotnej) oraz krajowym delegatem w Europejskiej Sieci ds. Prewencji i Promocji Zdrowia w Medycynie Rodzinnej i Praktyce Ogólnej (EUROPREV).

Prowadzi zajęcia na studiach licencjackich i magisterskich z zakresu umiejętności komunikacyjnych, higieny, epidemiologii, medycyny społecznej i zdrowia publicznego, medycyny prewencyjnej, podstawowej opieki zdrowotnej oraz jakości opieki i bezpieczeństwa pacjenta. Jej prace badawcze były wielokrotnie nagradzane oraz publikowane na krajowych i międzynarodowych konferencjach, a także w recenzowanych czasopismach naukowych.

 


 

MARIJANA BRAŠ

 

Braś.jpg

Profesor Marijanna Braš ukończyła studia medyczne na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu w Zagrzebiu a w 2003 roku zrobiła specjalizację z psychiatrii. Ukończyła również studia podyplomowe z psychoterapii na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu w Zagrzebiu oraz podyplomowy kurs z biomedycyny na Wydziale Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu w Zagrzebiu. Posiada tytuł magistra psychoterapii i biomedycyny oraz stopień doktora w dziedzinie biomedycyny. Jej szczególne zainteresowania w praktyce klinicznej obejmują PTSD, medycynę psychosomatyczną oraz medycynę paliatywną. Od 20 lat intensywnie zajmuje się (badawczo, edukacyjnie i praktycznie) wszystkimi aspektami komunikacji w medycynie.

Była przewodniczącą Chorwackiego Towarzystwa Medycyny Paliatywnej Chorwackiego Towarzystwa Medycznego (2009–2013). Prowadzi zajęcia „Komunikacja w medycynie” (dla studentów 4–6 roku studiów medycznych) oraz „Podstawy umiejętności medycznych”, gdzie 15 godzin rocznie poświęcone jest komunikacji w medycynie (1–6 rok). Założyła i kieruje kursem „Medycyna paliatywna” (6. rok studiów medycznych).

Jest członkiem wielu krajowych i międzynarodowych organizacji, m.in. American Pain Society, European Association for Communication in Medicine and Healthcare (EACH), American Academy for Communication in Healthcare, Chorwackiego Towarzystwa Medycznego, Chorwackiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz Chorwackiego Towarzystwa Medycyny Paliatywnej. Jest autorką 70 prac naukowych, redaktorką 15 książek oraz autorką ponad 40 rozdziałów w podręcznikach akademickich i innych publikacjach.

Pełni funkcję doradczyni zarządu International College for Person-Centered Medicine oraz wykłada na kilku międzynarodowych kursach dotyczących leczenia bólu i opieki paliatywnej. Uczestniczy w wielu krajowych i międzynarodowych projektach naukowych. Jest także prezesem Instytutu Kultury Zdrowia w Zagrzebiu.

 

Konferencja w Toruniu